Europese dienstverleningssector steeds vaker slachtoffer van cyberaanvallen

Gebruik ransomware piekt in Europa volgens rapport Dimension Data

Diegem – Bedrijven in financiële en zakelijke dienstverlening zijn in Europa de meest aantrekkelijke doelwitten voor cybercriminelen. Beide sectoren kregen het afgelopen jaar elk 20 procent van het totale aantal cyberaanvallen in de regio te verduren. Cybercriminelen zetten daarbij graag in op ransomware: bij 1 op 3 aanvallen wordt dat type malware gebruikt. Naast beide dienstverlenende sectoren, vormt vooral onze maakindustrie (18 procent van de aanvallen) een belangrijk doelwit. Dat blijkt uit het Global Threat Intelligence Report, een jaarlijks rapport van ICT-dienstenleverancier Dimension Data dat voortbouwt op onderzoek van moederbedrijf NTT.

“Europa wijkt daarmee enigszins af van de andere regio’s”, weet Stefaan Hinderyckx, Europees Directeur Security bij Dimension Data. “Wereldwijd vertegenwoordigt ransomware maar 7% van alle cyberaanvallen. Cybercriminelen verkiezen doorgaans spyware of keyware. In Europa worden die technieken minder toegepast. Het gaat dan om amper 3 procent van alle aanvallen.”

Volgens Hinderyckx hebben cyberaanvallen in Europa vaak een heel specifiek doel. “We zien dat cybercriminelen steeds meer inzetten op gerichte aanvallen. Via spear phishing bijvoorbeeld, doen ze zich voor als iemand die je kent en proberen ze via een malafide bijlage of link in een e-mail toegang te krijgen tot je computer en persoonlijke gegevens. Ook in een professionele context komt dat steeds vaker voor. Cybercriminelen doen zich dan voor als een leidinggevende in je bedrijf en vragen bijvoorbeeld om het rekeningnummer van een klant aan te passen of geld over te schrijven op een rekening.”

Volgens Hinderyckx zijn die aanvallen niet nieuw maar worden ze steeds geavanceerder. “Vroeger stonden zo’n e-mails vol taal- en typfouten maar dat is niet langer het geval. Het verschil tussen een echte en een spear phishing email wordt steeds kleiner.”

Noot aan de redactie

In bijlage vindt u het volledige rapport met de gedetailleerde cijfers voor EMEA en een infografiek met de trends wereldwijd. Stefaan Hinderyckx is ook beschikbaar voor interviews, als u meer toelichting wil. We zetten graag een gesprek op.

Flora Basta Senior Marketing Manager, Dimension Data
Gert Asselman PR Consultant, Outsource Communications
Flora Basta Senior Marketing Manager, Dimension Data
Gert Asselman PR Consultant, Outsource Communications

NTT Ltd., een toonaangevend wereldwijd technologiedienstenbedrijf, werkt samen met organisaties over de hele wereld om resultaten te definiëren en te bereiken via intelligente technologieoplossingen, wat voor NTT betekent: datagestuurde, geconnecteerde, digitale en veilige oplossingen.

Als wereldwijde ICT-aanbieder hebben we meer dan 40.000 mensen in dienst op een diverse en dynamische werkplek die 57 landen en regio's omvat, drijven we handel drijven in 73 landen en regio's en leveren we diensten in meer dan 200 landen en regio's. Samen maken we de verbonden toekomst mogelijk.

Bezoek ons op onze website hello.global.ntt.