NTT Ltd. stelt nieuwe ‘social distancing’-oplossingen voor

Gezichtsdetectie en intelligent reservatiesysteem maken vlotte terugkeer naar kantoor haalbaar

Diegem – Nu de zwaarste lockdown-maatregelen achter ons liggen, keren werknemers langzaam maar zeker terug naar kantoor. IT-dienstenleverancier NTT Ltd. Belgium kondigt vandaag twee nieuwe technologische oplossingen in het portfolio aan, die speciaal ontwikkeld werden om een vlotte terugkeer te faciliteren. Bedrijven proberen ervoor te zorgen dat hun kantoorruimte voldoende aangepast is aan een nieuwe, veilige manier van samenwerken.

Laat slimme camera’s het zware werk doen

Wie slimme beveiligingscamera’s zegt, denkt al snel aan gezichtsherkenning. Toch vormt de anonieme variant, gezichtsdetectie, een uitstekend alternatief om op een geautomatiseerde manier social distancing te handhaven, na de nodige toestemming van werknemers. Het systeem detecteert wel waar het een gezicht ziet, maar verbindt daar geen identiteit aan. Volledig geïntegreerd binnen één Cisco Meraki ecosysteem voor netwerkapparatuur, doen de slimme camera’s het werk. Op de camera’s draait de V-app software van het Italiaanse Bizmate.

De combinatie van innovatieve hardware en software laat toe om de afstand tussen mensen te meten.” zegt Pierre Dumont, Managing Director NTT Ltd. Belgium, “Het gaat hem eerder over bewustmaking dan bestraffing: de camera telt hoe vaak collega’s dagelijks te dicht bij elkaar komen en waar. Het is dus niet noodzakelijk dat daar actieve monitoring bij komt kijken, al kan zoiets natuurlijk wel: een overtreding kan ook gekoppeld worden aan een alarm en notificaties versturen op email, SMS of scherm.

Zo een slimme camera kan echter nog veel meer. Naast gezichtsdetectie kan de camera bijvoorbeeld ook maskers of de beweging en richting van menselijke lichamen herkennen. Wie dus geen masker draagt of tegen de stroom van het uitgetekende wandelpad ingaat, kan er door de camera uitgehaald worden. Daarnaast is ook de people counting functie van de camera’s nuttig: zo leer je hoeveel mensen zich op elk moment van de dag in het gebouw bevinden. Tot slot kunnen de camera’s na sluitingsuur van het kantoor ook als bewakingscamera gebruikt worden.

Reserveer eenvoudig een bureauplek

Wie vandaag op kantoor aankomt en verbaasd moet vaststellen dat alle plekken met voldoende afstand van elkaar al zijn ingenomen, zit met een probleem. NTT lanceert daarom vandaag een nieuw eigen platform om bureauplekken te reserveren. Je boekt van thuis een plek, en bent de volgende dag(en) verzekerd van je plaats. Aan de hand van een integratie met een badge, weet het systeem of je al dan niet aanwezig bent en kan de plaats opnieuw vrijgegeven worden. Een poetsteam kan dan dagelijks geïnformeerd worden welke plekken precies desinfectie vragen.

Pierre Dumont: “We zijn erin geslaagd om op korte tijd een flexibel systeem te bouwen voor een nieuwe manier van werken, en rolden dit intussen ook succesvol uit voor bijna 200 van onze werknemers in België. Met alle mogelijkheden die technologie vandaag biedt, zou het niet logisch zijn om nog terug te grijpen naar arbeidsintensieve, manuele processen om deze ‘social distancing’-regels te bewaken.

Simon Mestdagh Senior Consultant, Outsource Communications
Over ntt

NTT Ltd. is een toonaangevend wereldwijd technologiedienstenbedrijf dat 28 merken samenbrengt, waaronder NTT Communications, Dimension Data en NTT Security. We werken samen met organisaties over de hele wereld om resultaten te bepalen en te bereiken door middel van intelligente technologische oplossingen. Intelligent betekent voor ons datagestuurd, verbonden, digitaal en veilig. Onze wereldwijde activa en geïntegreerde ICT-stackmogelijkheden bieden een uniek aanbod in cloud-ondersteunende netwerken, hybrid cloud, datacentra, digitale transformatie, klantervaring, werkplek en cyberbeveiliging. Als wereldwijde ICT-aanbieder hebben we meer dan 40.000 mensen in dienst op een diverse en dynamische werkplek die 57 landen en regio's omvat, drijven we handel drijven in 73 landen en regio's en leveren we diensten in meer dan 200 landen en regio's. Samen maken we de verbonden toekomst mogelijk.

Bezoek ons op onze nieuwe website hello.global.ntt